Tuesday, March 25, 2008

sambung.....MOUNT KINABALU



Meh aku sambung balik cite panjat gunung nie..

17/3/2008 - Pkl 1am kitorang dah bangun.. x mandi tapi basuh muka n buang isi perut je.. hee. Turun bawah g breakfast dulu. Suhu 8 djh C. Gile sejuk. Aku pakai 3 lapis sweater. Kitorng berkumpul dan diberi taklimat. Dlm pkl 3.00am kitorng start mendaki ke puncak. Jauh perjalanan dlm 2.7km n kena smpai puncak jam 6.05am nak tgk matahari terbit. Dan pkl 6.30am kena bergerak turun., n kena smpai kat dorm balik pkl 9.00am coz nak check out. Dlm ati aku.. boleh kee.. ???? heee. Baru brp meter naik tangga jeee masing2 dah mengah.. ada yg rasa cam xleh nak bernafas, ada yang nak muntah n ada yang pening. Keadaan yg sejuk gile nie.. tambh dgn angin .. memang menguji mental n fizikal. Aku rasa kaki aku dah start wat hal lagi.. tapi aku diamkan aje.. aku pnjat gak.. panjat tangga aku merangkak mcm spiderman coz kaki aku dah xleh support. Bila tiba part tali .. aduss... nak kena pnjat... Aku ekceli memang suka pnjat pakai tali nie.. suka sgt..tapi dengan keadaan skg nie.. aku mcm dah dimotivated jee.. uhuuhuhu.. Guide tarik aku. Time nie aku, JuJu n Hafiz last skali.. yg lain dah naik. Smpai kat Sayat2 diorng tick nama semua.. aku lepak .. setelah memikirkan lutut aku yg ntah kemana cicirnya.. tmbahan ngan kaki aku ntah kemana hilangnya... a ku decide nak stop kat sayat2.. means lagi 1.7km nak kepuncak. Nak rehat kat situ. Klu nak naik gak.. mesti aku akan merangkak cam spiderman. xpe aaa.. kang nyusahkan org plak. Sampai kat sayat2 tepat jam 5.10am.. berkumandang azan subuh time tu.

So lepak lee kitorng bertiga kat bilik kecik yg ada kat situ. Tido jap.. fuuhhhhh sejuk nya.. rasa nak masuk bawah tilam jeee. 6.30am aku terjaga. Amik gambo jap.. walaupun tngan memang kejung. Pastu aku ajak turun coz x tahan sejuk.. Aku turun dulu n tinggalkan Hafiz n JuJu. Setelah melepasi zone tali aku lepak lee kejap.. xlama JuJu n Hafiz smpai.. JuJu turun tapi tergelincir n menggelongsor xsempat capai tali.. seb baik Hafiz tahan.. klu x JuJu dah turun trus langgar aku yg tgh duduk kat tebing tu.. Klu tidak dua2 selamat... mmmmm...






Permandangan dari Sayat2..



time nie lee JuJu tergelincir..

Smpai kat dorm Laban Rata... aku breakfast dulu... n rehat.. mmmmm... sikit rasa kesal n terkilan x dpt smpai kat puncak.. xpe lee. Next time kot. Selepas semua dah smpi n brg2 dah kemas.. so time tuk turun.. jadi turun lee kitorng sejauh 6km.. turun memang laju.. n aku x stop pun... stop kejap minum air jee.. Turun memang sakit.. kepala lutut aa sakit... kaki xleh bengkok.. klu bengkok kompom terduduk.. ada gak aku tgk yg kena dokong n kena papah. Seb baik tongkat sakti aku ada lagi.. so tongkat tu lee penyelamat. Jln mengengkang.. n mcm robot.. coz kaki xleh bengkok.. lawak gile. So kitorng bergerak ke bandar KK s emula.. g balik kat Marina Court. Balik rehat.. n malam tu xleh nak tido.. decide nak carik tempat makan.. pkl 1am semua dah tutup.. mcd plak blackout.. dgn jln mcm robot berpusing2 kitorng berjalan.. last2 balik apartment balik... Arab n JuJu g carik... seb baik jumpa... lepak makan2 kat apartment n ngumpat n borak2 smpai pkl 3am.

18/3/2008 - Bangun pagi2 g serang filipino market carik pearl, udang n ikan kering... pkl 12pm dah check out... berangkat g airport... Mmmmm sayang plak nak tinggalkan KK.. seronok gak duduk kat sini.. Pengalaman yg best sgt ... Xpe lepas nie nak fitkan balik badan n nak panjat lagi..

Byee KK bye Kinabalu.. bye Sabah..

sambil baca sms....
"Nak nek dah? Aduh .. igtkan leh jmpe.. Ptg2 nt br free.. So igt leh jmpe ptg nt.. Ceh!" hehehe..xde rezeki nak jumpa .. xpe lee.. lain kali kot... uhuhuhuhu...


... geng2 perompak pelapis...


.. ehemm...

14 comments:

sachikuga said...

pest ag!!!.
hakhak..
conotnye pnjt gunung...
nk jugak!!! hee :D

KECU said...

jom2 nanti TB wat lee sessi panjat2 gunung nie.. heeee

sachikuga said...

k.kecu handle..
kite naek everest oweh!! :D

Anonymous said...

huhuhu tersangat lah jelesnya aku rase...

best nyer best nyer...

KECU said...

jom2.. tapi ko kena minta permit penuh laa kan... :D

sachikuga said...

jOM la...
da lame xpanjat gunung.. ;)

Hudd Pique Lovato said...

Anda telah di TAG oleh sy..
5 kisah hidup anda dalam penantian kami.. haha..

KECU said...

uwaaaa.... takutnya....

sachikuga said...

hahahaha..
ampeh k.hudd..hakhak

k.kecu cam xtakut langsung..hahaha

Hudd Pique Lovato said...

alaa..tu takut2 bacin je tuh..
hampeh ...

KECU said...

heppp!!... mana ada org wat akrobatik kat lane boling.. aku sorang jee yg buat tau.. hehehehehehehe

Hudd Pique Lovato said...

hehe..buat style ape kecu? kuak lentang ker?

.::Wanie::. said...

Dulu Abah nak panjat tak bg pun...
Nangis suh Abah jgn gi...hehe...
Besnyer...pemandangan nyer..pergh...
Spectacular... ;)

SHE said...

pnjat gunung?
fuuh... dpt pnjat tngga bt caves pn da syukur... ;)