Sunday, March 15, 2009

AF7 satu transformers.. eh TRANSFORMASI


Datin Sri Tiara Jacquelina

Melihat slogan AF kali ini, aku mula tercari2 dimana transformasi itu akan berlaku. Apa yang boleh diubah atau di transform oleh pelajar2 kali ini?. Bila mengetahui Datin Sri Tiara menjadi pengetua, aku mula mendapat sedikit gambaran. Ini kerana Datin Sri Tiara seorang performer dan apa yang terlintas di fikiran aku ialah penekanan dari segi persembahan akan diserap kuat kepada pelajar musim ini. Ramai juga yang mempertikaikan perlantikan Datin Sri Tiara sebagai pengetua. Rata2 menyoalkan kenapa Tiara?, Dia xde background dlm muzik, Dia bukan pemuzik ataupun penyanyi, Dia penyanyi mesin (miming)?.. dan mcm2 lagi lah.. Pengetua tidak semestinya seorng pemuzik atau penyanyi kerana tugas pengetua adalah melihat dari aspek keseluruhan. Didalam akademi sudah disediakan tenaga pengajar yg arif dan pakar dalam bidang masing2. Jadi pengetua sekadar memantau dan memastikan kesemua aspek yang diajar diserap dengan elok dan teratur oleh pelajar didalam persembahan mereka.

Sebenarnya dari dulu lagi AF harus tekankan perkara ini. Kalau dilihat akademi fantasia adalah platform utk mencari penghibur bukan penyanyi.

Kebiasaanya aku akan menunggu 1st konsert utk mencari pelajar fav. Selepas konsert pertama semalam aku masih tidak ada fav student. Tak tau kenapa. Cuma yang boleh mencuri perhatian aku ialah Akim dan Aishah. Mungkin juga kerana pilihan lagu mereka. Takpelah tunggu 2nd konsert pulak.

Af kali ini membuka pintu dan ruang utk mereka yg ingin mencuba dari pelbagai latar belakang. Ada yang dah ada album dan ada yang pernah menynyi di kelab. Disini aku lihat originality AF dah xde. AF dah sama seperti OAIM. Bagi aku AF adalah tempat melatih mereka yang ada bakat tetapi tidak mendapat bimbingan yang sebaiknya. Di AF adalah tempat dimana mereka2 ini diberi tunjuk ajar dan panduan untuk mencari arah dan jalan yang betul (lebih kurang aaa). AF kali ini pada aku x fresh. Aku lebih suka melihat pelajar2 yang dipilih tidak mngetahui apa2 mengenai teknik nynyian mahupun persembahan. Dan dari situlah kita akan dpt melihat peningkatan pelajar2 itu didalam akademi.. (Barulah seronok).

Konsert semalam, aku dpt melihat perubahan dari segi pentas yang nampak lebih kecil, mungkin kerana design baru pentas itu adalah utk membolehkan pelajar bebas berinteraksi dengan penonton. Rekaan dan konsep yang dibuat ala2 konsert. Aku suka. Nampak segar. Dapat dilihat lagu Menuju Puncak tidak dinyanyikan. Rasa janggal pulak. Menuju Puncak adalah lagu semangat AF jadi rasanya haruslah dikekalkan.

Setiap musim lain bunyinya.. Kalau AF3 arrangement ditangan Sham Kamikaze, bunyinya lebih kepada rock dan bingit. Ditangan Ramli MS pula berlagu Okestra dan kali ini ditangan Acis kedengaran R&B, Jazz. Tapi xmengapa semua itu adalah corak yang mencantikkan lagi AF.

So tunggu konsert kedua pulak..

P/S : Af tahun depan kasik Edrie Hashim jadi pengetua... coz x abes2 minta kredit..huuhh!!!

No comments: