Thursday, March 24, 2011

SANGKAR, HUJAN PANAS, = WE ARE MALAYSIAN MADE


SANGKAR


Tahun lepas sewaktu tayangan pertama Sangkar di Annexxe Gallery, Central Market.. aku terlepas. Mungkin takut pegi sorang kot.. heee... tapi kali ini aku tak lepaskan peluang.. jadi aku sendirian meredah ke Actor studio.

Melihat Sangkar sentuhan pertama Sharifah Amani, aku terus terbayang Yasmin Ahmad. Sangkar mungkin ada sedikit rasa Yasmin Ahmad tetapi dengan cara Sharifah Amani. Hasil kerja pertama dari S. Amani memang boleh dibanggakan. Aku tak pernah membaca sinopsis tentang Sangkar. Memang aku tak mahu kerana aku nak lihat Sangkar dengan fikiran yang kosong. Biar aku teka atau tafsir sendiri jalan ceritanya. Bagi aku itu lebih menarik.. dan aku sememangnya xsuka baca sinopsis... boleh spoil mood aku... uhuhu...

Tafsiran pertama aku bila Omar (Beto Kusyairy) balik dengan muka marah memandang Yasmin (S.Amani).. dan menolak pelawaan Yasmin untuk makan. Terus terdetik .. "ooo nie mesti kena kawin paksa"... Kemudian Flashback zaman sekolah Yasmin dan Omar.. mereka satu geng.. Yasmin dan Omar sebenarnya rapat.. Kemudian timbul pula watak Daddy Omar (Hafsham).. kematian isteri. Omar org kaya dan Yasmin cuma tinggal dekat setinggan. Sehinggalah rombongan meminang dari keluarga Omar smpai ke rumah Yasmin. Mereka berkahwin. Disini kita semua akan menyangkakan Yasmin dan Omar berkahwin dan mereka tidak serasi sehingga atau ada sebab lain yang menyebabkan mereka berada pada keaadaan sekarang ini.. bergaduh dan bermasam muka?

Watak Daddy Omar muncul semula dgn membawa bag, baru pulang dari outstation. Masuk kerumah dan memanggil Sayang kepada Yasmin. Hah! baru aku mula paham... pinangan yg dulu tu sebenarnya untuk Daddy Omar.. bukan untuk Omar.. kesudahannya Omar telah dihantar ke Canada melanjutkan pelajaran.

Ada konflik dimana Yasmin terpaksa berdepan dengan Omar setiap hari, terpaksa menahan perasaannya terhadap Omar, begitu juga Omar.

Tahniah buat Amani. Kalau buah tangan pertama dah menunjukkan quality yang baik... bagaimana klu yg ke2, ke3?.. Harap S.Amani tak berhenti disini...



HUJAN PANAS


Berkisar tentang Zaki yg mempunyai impian utk ke Amerika. Menyambung pelajaran didalam Bidang Perniagaan... bertemu Mira pendatang dari Indonesia... Mira mula mengubah dan menyedarkan Zaki tentang realiti kehidupan sebenar.. tentang kesukaran mengenai kehidupan sebenar ditgh2 kota New York. Perlahan-lahan Zaki mula menyukai Mira dan menyedari cintanya bukan kepada tunangnya Nora.

Ini adalah filem pendek ke 5 daripada Nadia. Walaupun berlatar belakangkan bandar New York tetapi Nadia tetap meletakkan cara hidup Malaysia didalamnya. Lakonan Beto nampak cool tetapi bak kata Beto, dia cuma mendapat skrip sehari sebelum shooting. Tahniah kepada Nadia.



Penghargaan juga kepada WAMM (We Are Malaysian Made) yang menganjurkan event ini.

www.wearemalaysianmade.com

No comments: