Tuesday, November 11, 2014

ASK CERITAKU

Berpeluang menjadi di antara 10 terbaik untuk ASK CERITAKU di Anugerah Skrin 2014, sudah memadai.  Alhamdulillah. Cerita ini mungkin tidak mendapat tempat di dalam 5 terbaik.  Insyaallah akan di lanjutkan menjadi proposal kepada producer, mudah-mudahan dapat tempat di stesen tv... 

CAHAYA HATI

Hadi sering menghubungi syarikat komputer setiap kali terdapat masalah dengan perisian yang di beli.  Panggilannya sering di jawab oleh Mila.  Mila seorang yang lembut dan petah.  Hadi mula tertarik dengan Mila walaupun tidak pernah bersua.  Sejak itu mereka sering berkomunikasi melalui talipon. 

Mila seringkali menolak untuk berjumpa.  Suatu hari Hadi telah pergi ke pejabat Mila dan menyamar sebagai budak penghantar bunga.  Ketika tiba di pejabat , Hadi ternampak seorang gadis di suatu sudut.  Hadi tahu itu Mila kerana dia kenal dengan suara Mila.  Hadi agak hairan kerana Mila tidak mengendahkan kehadirannya.  Tiba-tiba Mila bangun untuk mengambil sesuatu.  Mila memegang tongkat.  Lantas baru Hadi sedar bahawa Mila adalah buta.

Hadi terkejut dan berlalu sebelum sempat memperkenalkan dirinya.  Hadi suka pada Mila tetapi dia sukar menerima kekurangan Mila.  Hadi menghilangkan diri. 

Mila mula rindu untuk berbual dengan Hadi.  Oleh kerana sedar akan kekurangan dirinya, maka Mila pendamkan sahaja. 

Afiq menasihati Hadi agar berjumpa Mila dan berterus terang.  Hadi menghubungi semula Mila.  Mereka membuat temujanji.  Mila juga mahu berterus terang tentang keadaannya.  Lama Mila tunggu tetapi Hadi tidak muncul.  Mila hampa dan kecewa.  Dia merasakan Hadi mempermainkan perasaannya.

Sewaktu dalam perjalanan Hadi terlibat dengan kemalangan.  Mukanya parah dan di sahkan buta.  Hadi menjadi lemah dan hilang semangat.   Sementara itu Mila meneruskan kehidupannya seperti biasa.  Majikannya telah menawarkan untuk mengubat mata Mila.  Mila di pulihkan dan boleh melihat. 

Keadaan Hadi semakin teruk.  Afiq telah membawa Hadi ke Persatuan Orang Buta Malaysia bertujuan untuk memulihkan semangat Hadi.  Di sana dia akan di ajar bagaimana hendak menjalani kehidupan sebagai orang buta.  Hadi di perkenalkan dengan seorang tenaga pengajar.  Hadi terkejut bila mendengar suaranya.  Itu adalah suara Mila.  Mila juga kenal dengan suara Hadi walaupun dia tidak pernah tahu bagaimana wajah Hadi.


Andai dulu mereka berjumpa ketika Mila buta dan Hadi boleh melihat tetapi kini sebaliknya.

No comments: