Monday, December 01, 2014

KAMI SAYANG HARIMAU MALAYA






Kami kutuk, kami kritik, kami hilang keyakinan sebab kami sayang.  Sejak dari dulu, memang sifat pasukan kita macam ni.  Bila di kutuk, di kritik barulah semangat itu datang.  Barulah jati diri itu terserlah,  Kerana apa?  Kerana lelaki tinggi ego nya.  Pantang di cabar.  

Lihat sahaja semasa pilihan untuk ke piala dunia.  Pasukan kita dapat lepas ke pusingan kedua.  Ketika itu muncul tiba-tiba nama-nama seperti Safee Sali dan Khairul Fahmi Che Mat.  Dan sejak itu kita dapat lihat tiada lagi jersi bertulis Beckham, Ronaldo etc.  Tetapi telah bertukar kepada nama-nama tonggak utama Harimau Malaya.  Kerana apa?  kerana ketika itu keyakinan penyokong sudah datang semula setelah hilang begitu lama.  Pasukan kita bangkit berusaha untuk mengembalikan keyakinan penyokong bola sepak negara.

Suasana ketika itu sangat-sangat berlainan.  Berpusu-pusu dan bersesak-sesak semua penyokong yang memakai baju Harimau Malaya memenuhi jalan dan lrt.  

Hari ini apabila kekalahan demi kekalahan di alami.  Sekali lagi  perasaan penyokong sedikit demi sedikit mengundur.  Bila sorak mula kurang, nyanyian mula hilang, barulah pasukan kita bangkit mencari kembali sokongan dan keyakinan penyokong.  

Dan akhirnya membuahkan hasil bila Harimau Malaya berjaya ke peringkat separuh akhir.  Saat ini Harimau Malaya di julang, di puji.  Tetapi perlu di ingat pasukan kita mudah lupa diri.  Jadi berpada-pada dahulu.  Perjalanannya masih panjang.  Kita mahu ulang kejayaan 2012.  

No comments: